Matbröds-tips!

Nu låter jag som en riktig liten husfru men det här receptet är verkligen "juligt", lätt och supergott. Det är svärmor som lärt mig det här brödet, och jag ska faktiskt se till att det baks varje jul i fortsättningen, jaaaa i Sverige också nästa jul - för det känns som det viktigaste i världen just nu - att vi ska fira jul hemma i Dalarna nästa år. Detta blir min tredje jul i New York så har verkligen hemlängtan nu känner jag....Iaf, here we go:
(Tro inte jag är knäpp med måtten men har använt mig av direkt omvandlare från amerikanska mått, hehe)
Tranbär & Valnöts-limpa:
4 ¾ dl mjöl
2 ¼ dl socker
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
1 ¾ dl apelsinjuice
2 msk matolja
1 ägg

Blanda alla torra ingredienser väl i en skål innan du häller i juicen, ägget och oljan. Blanda i 3 ½ dl hackade tranbär, 1 dl russin och 1 dl hackade valnötter. Häll i en smord form och baka i ugnen i 175º i ca 50-55 minuter.
Lycka till! =)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Belle - trebarnsmamma i New York

Follow your heart ♥

RSS 2.0