Många frågor om $

Kom hem supersent igår och orkade inte blogga alls. Hade det trevligt med min vän, vi käkade sallad i Bryant Park och sen gick vi och kollade från New York-sidan av Hudson river när solen gick ner över Jersey, fint var det! Käkade middag med baby och sen var han tvungen att jobba över, så när vi väl kom hem och hade duschat så somnade jag på 2 sekunder.

För några dagar sen så berättade folk för mig att det är olagligt att riva sönder dollarsedlar, och att man kan bli arresterad för det...jag tyckte det verkade hur konstigt som helst för i mina ögon så om det är dina pengar så borde du kunna göra vad du vill med dem...? Tydligen så räknas det som allmän egendom (hehe) och man kan inte äga pengar eftersom man hela tiden byter dem mot nånting annat hela tiden, eller byter vissa sedlar mot andra.....
Jag var tvungen att ta reda på saninngen. Jag hittade en polis på McDonalds och han undrade om jag tänkte testa ist för att fråga - lite sugen blev jag allt.... Hur som helst, polisen bryr sig tydligen inte alls, de har viktigare saker att lägga sin tid på - men han sa att det är ett brott, det finns en lag om det - men att det är för "federal agents" att jaga folk som river sönder pengar medvetet.
Tydligen så är det värre att riva sönder en $100- sedel än $1-sedel (förutom värdet av pengarna för dig själv alltså!), men då undrar jag; om man river sönder 100 stycken $1-sedlar, blir det lika hårt straff då? Och ännu viktigare - vad händer om massa människor river sönder en varsin $1 -sedel, då har man ju tagit ganska mycket pengar ur omsättning och då måste de verkligen börja tillverka mer pengar.....


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Belle - trebarnsmamma i New York

Follow your heart ♥

RSS 2.0