En hemlighet...

I mitt jobb ingår det såklart att ge profissionell service- och en av de viktigaste punkterna i Macy's regelbok är att byta namn med kunden, så att man får en personlig kontakt. No problem....eller har inte varit hitills. Tidigare idag hade jag en äldre dam som provade skor, och jag presenterade mig och frågade efter hennes namn, och hon bokstaverar ut det - snabbt och med grov dialekt från nånstans i södra USA. Jag fattade verkligen inte vad hon sa, inte ens om det var ett för- eller efternamn, men försökte klura ut det genom att fråga hur hon uttalar det (vild chansning om att hon hade ett namn man kan uttala på olika sätt....) Hon blev väldigt....förvånad och otrevlig och började tjata om att det är oacceptabelt att en person som inte kan alfabetet kan ha ett jobb. Flera gånger sa hon "It's a shame!" fast jag förste förklara mig. Damen ville inte lyssna på mig och det slutade med en jobbig situation när min chef blandade sig i och jag kände mig helt utskämd framför alla som var i närheten, gäster och mina kollegor.
Nu är det såhär att jag har en grej jag inte gillar att prata om, en grej som för mig känns asjobbig och det är verkligen något som jag inte förstår alls, och som jag kämpat med, och misslyckats om och om igen. Alfabetet. Hur man uttalar bokstäverna i alfabetet på engelska. I don't get it! Jag gick ut med höga betyg i engelska A,B och C och min grammatik är i stort sett perfekt, likaså mitt uttal och ordförråd. Men jag kan inte lära mig det där jävla alfabetet!

Jag kan verkligen inte skilja på hur de uttalar E, I, och A, och inte heller skillnaden på G och J.

När jag får beställningar över telefon eller i situationer i mitt privatliv ber jag alltid folk bokstavera ut, såsom "A as in apple", "G as in giraff" osv.... och det brukar funka bra, men idag var verkligen en rak höger för mig så nu blir det att gå tillbaka till låstadie-nivån och plugga alfabetssången.....



Kommentarer
Hannah

Om du tänker på G-Unit, när 50 typ säger det i början av sina låtar, där har du ju uttalet på G :)



Och Mary J Blige kan du ju uttala?



Och när du presenterar dig själv; I am Isabelle, där har du I (aj).

Om du tänker på en kortlek så står det ju A på esset, o det uttalas ju Ace på engelska(eis), o så uttalas ju A oxå (ei) så där kanske du har ditt A. Och slutligen E.......ER, som tvserien (Cityakuten)



Kanske det hjälper lite nån gång? :D

Good luck!

2010-01-26 @ 19:04:53
URL: http://vinstlott.blogg.se/
Erika

Som svensk i Kanada sa har jag haft samma problem, fast bara med G och J. Dock föll det sig sa behändigt att en vän till mig heter Jason men kallas för Jay. Alltsa samma som bokstaven J uttalas pa engelska. Har ocksa en kompis som heter Gee i efternamn och med hjälp av det sa har jag lyckats separera dom bada :)

2010-01-26 @ 19:13:10
madde

haha jag e precis likadan, fattar inte att de ska va sa svart att fa till alfabetet.. jag har jobbigast me a,e och i.. men de e bara att kampa vidare..

2010-01-26 @ 19:57:34
linda

Tycker det är lite gulligt! Klart det måste kännas frustrerande, men skit i de som idiotar sig sådär. Fy på dem, så jävla illa bemött. Riktigt idiotiskt och riktigt illa.



Yo go girl!

Kram på dig :)

2010-01-27 @ 20:35:39
URL: http://bylindaly.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Belle - trebarnsmamma i New York

Follow your heart ♥

RSS 2.0