Svart man/ Vit kvinna - fel?

Det finns ett ämne som för mig är svårt att förstå, men jag försöker verkligen from time to time. Det här med förhållanden mellan personer med olika hudfärg. Många, många personer har frågat mig tidigre om det inte är svårt att ha en svart man. Det var aldrig det - jag antar att jag inte upplevde det så eftersom min familj & vänner är så open-minded och ingen bryr sig om sånna skitsaker, men efter att ha flyttat hit och har en vardag med Kevin så har jag ändrat uppfattning. Det verkar vara från tjejer/kvinnors sida mest - att svarta män ska vara med svarta kvinnor, och ser ganska seriöst på det här...medans killar mest skrattar åt all skitsnack och de flesta brukar säga att svarta tjejer borde uppföra sig bättre och inte var så dramatiska och diviga.

Idag läste jag en artikel i Essence magazine som svärmor visade mig. Den var skriven av artisten Jill Scott, om ni minns henne. Det handlade just om det här med att svarta män "sviker" sina egna, när de väljer att vara med en vit kvinna, och att vi aldrig kommer förstå vad de har gått igenom tillsammans pga hur det var för dem att vara slavar - medans de vita kvinnorna (och männen) satte sig själv på pedestal. Enligt mig är det ett av de sjukaste argumenten jag hört - jag kommer aldrig förstå grejen med att sätta sig själv som offer i en situation som man aldrig upplevt. Har det inte gått 100-tals år sen dess? Har inte världen ändrats? Är inte presidenten en svart man? Oj - faktiskt - Barak Obama är mixed, vit mamma och svart pappa.....

Kan någon - snälla - update me! Vaaaaaad är grejen?




Kommentarer
Linn

Hej gumman!

Intressant att du tar upp ämnet! Om vi snackar 100 år sen så var faktiskt inte vita kvinnor så mycket mer än en slav heller. Det vara bara vita män som ansågs vara "människor". Och än idag kan vi se diskriminering riktad mot svarta men även kvinnor. En vit kvinna och en svart man kanske har en del gemensamt iaf!?

Hoppas allt är bra med dig!

Kramar i massor

2010-03-10 @ 10:30:29
Nubian

Vissa människor har inget emot det, dom tycker att det är bra att mixa sig, men sedan har vi oss som inte tycker att en svart man ska vara ihop med en vit kvinna.



Jag ser hellre African Kings with African Queens, det finns inget vackrare än det.



Många svarta män i världen tycker att svarta och bruna kvinnor är materialistiska och negativa och jobbiga att handskas med, därför väljer dom att vara ihop med vita, som inte kräver något av dom och som är mer förstående och lättare att göra glada.



Sedan finns det otroligt många kvinnor, speciellet nu i Sverige som bara vill ha "brown babies" och ja..som älskar något afrikanskt land och kultur så dom väljer att byta kultur så att säga.



Vissa blir ihop pga av pure attraction, andra blir ihop för att skapa sig ett bättre liv i Europe.



Interracial relations är populart i dom större amerikanska städerna, pga av allt hat från slavery times, allt handlar om att se så vit ut så möjligt, många african americans trivs inte med sig själva och debatten: DARK SKINNED vs LIGHT SKINNED är mycket djup och stor som du kan se på youtube.



All in all, hade jag gärna sett mer brothas wid sistas

yuh seeet



2010-03-11 @ 13:43:27
URL: http://nej
Hannah

Jag har heller aldrig riktigt förstått grejen med själva frågan? Jag är väl för fan inte tillsammans med en hudfärg? Jag älskar inte en annan "ras", jag älskar min man, den personen som jag valt att leva mitt liv med, den personen som hittade in i min själ och mitt hjärta för flera år sedan. Sen att våra spegelbilder skiljer sig en del åt, nyansmässigt, who gives a flying fuck? Och varför i hela friden ska ANDRA lägga sig i mitt förhållande? Vare sig jag älskar en jude, en kines, en muslim eller en nazist så är väl det MITT val och MIN huvudvärk? Våran kärlek och vårat förhållande är ingen annans business och skulle nån öppna käften så får dom precis det bemötande som de förtjänar. Nothing.

2010-03-15 @ 19:49:50
URL: http://vinstlott.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Belle - trebarnsmamma i New York

Follow your heart ♥

RSS 2.0