Trayvon Martin -mordet

Nu måste jag ju bara (och ni som känner mig vet hur känsligt jag kan vara) uppdatera om det här fruktansvärda, helt onödiga (ifs är väl alla mord det...) sjuka mordet, och allt som pågår omkring utredningen om Trayvon Martin, och hans mördare George Zimmerman.

Till skillnad från Sverige så hamnar du direkt på nyheterna, i tidningen och på internet med fullstädigt namn, biografi och bild om du har gjort någonting brottsligt. På gott och ont kan jag tycka, men det är ett helt annat ämne....

Hur hemskt det än låter så ser och läser man om så mycket hemska saker i nyheterna att man inte riktigt tar in allting varje gång, och att en ung kille blev mördad i Florida för drygt en månade sen hade jag i stort sett glömt bort. Det har precis kommit fram en helt del ny information och bevis om den här skjutningen som tog livet av 17-åriga Trayvon Martin.

Om ni inte har hört om det så var det en självutsedd "vakt" i bostadsområden som förföljde Trayvon efter att han hade vart till affären och handlat. Vad som hände sen har vart lite oklart, men det slutade med att Trayvon sköts till döds med ett skott från George Zimmermans pistol.

Ny information bevisar att Trayvon pratade i telefon med sin flickvän medans han gick hem, och att han hade sagt att han var förföljd. Hans flickvän bad honom att springa hem fort men Travon hade svarat att han inte ville springa, men skulle gå lite fortare. Under samtalen hade Geroge Zimmerman hunnit ifatt och engligt flickvännen så bröts samtalen efter att hon hört en man fråga varför Trayvon var i området...När hon ringde tillbaks fick hon inget svar.

Det finns också inspelade samtal från larmcentralen, det första som kom ut var ett samtal där Geroge Zimmerman själv rinde polisen och sa att han följde efter en man som verkade misstänkt. Han använder racistiska ord och han blir tillsagd att inte följa efter någon.

Det andra samtalet är från en kvinna som ringde polisen när hon hörde gråt och skrik på hjälp. Den inspelningen kan ni hitta här, men den är fruktansvärd och jag önskar att jag aldrig hört den. Det är i bakgrunden som allting hörs och det slutar med att man hör ett skott. Den har spelats på nyheter och radion hela dagen och när jag först hörde den imorse visste jag inte vad det var jag lyssnade på. Jag grät hela vägen till jobbet, och det var det fler än jag som hade gjort....

Det som gör den här tragiska händelsen värre är att Geroge Zimmerman inte sitter fängslad. När polisen kom till platsen sa han att han hade handlat i självförsvar. Från vad? En oväpnad 17-åring med en påse godis i fickan, som han hade förföljt trots att han vart tillsagd från polsien att inte göra det. Hur kan det vara självförsvar?!
Det finns en sida där du kan skriva på för att försöka få Florida District State's Attorney att arrestera och dra Geroge Zimmerman till rättegång. Hemsidan hittar du här.

Det finns så mycket orättvisor och sjuka saker som händer i världen, men man måste börja någonstans - och alla kan göra nånting åt det.



Kommentarer
Pappa

Hej gumman!



Jag är stolt över dig och ditt engagemang. Något du förmodligen fått från mig. Självklart har jag skrivit på listan. Puss o kram. Älskar dig

2012-03-23 @ 17:09:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Belle - trebarnsmamma i New York

Follow your heart ♥

RSS 2.0